علمی و آموزشی

علمی و آموزشی

الکترونیک و کامپیوتر
علمی و آموزشی

علمی و آموزشی

الکترونیک و کامپیوتر

پاور کامپیوتر

امروز یک مطلب براتون مینویسم در ارتباط با پاور کامپیوتر که گمان کنم به دردتون بخوره. 

 

ما همیشه وقتی میخواهیم یک سیستم جم کنیم اولین گزینه هایی که مد نظرمون هست سی پی یو و مادر برد ویا رم و نهایتا هارد ولی باید توجه داشته باشید پاور خیلی خیلی مهم است.خصوصا برای سالم ماندن و طول عمر قطعات ما و سرعت بیشتر سیستم . البته ۳ یا ۴ ساله که مردم بیشتر به این موضوع دقت میکنند و برایشان مهم شده خصوصا این که کارت های گرافیک و مادر برد هایی به بازار آمده که نیاز به پاور با وات بالا داره .البته نوع پاور و وات آن را همیشه از افراد مجرب سوال کنید نه این که روی برچسب آن را بخوانید و بسنده کنید یک توصیه من را جدی بگیرید هر گاه سیستمی جم کردید که مثلا پاور ۶۰۰ وات نیاز داشت سعی کنید حد اقل یک پاور ۸۵۰ وات برایش تهیه کنید چون عملا پاورهای موجود در بازار وات واقعی آنها کمتر از چیزی است که روی آن نوشته شده و از نظر علمی هم اگر پاور قوی تر باشد هیچ مشکلی بوجود نمیآید چون سیستم شما به مقدار لازم از پاور جریان مصرف میکند و هیچ آسیبی به سیستم وارد نمی شود . 

ولی اگر جریان پاور کمتر از جریان مورد نیاز سیستم شما باشد باعث افت ولتاژ و آسیبهای جدی به سیستم شما و خصوصا هارد وارد میشود و ممکن است اطلاعات هارد شما دچار آسیب جدی بشود. 

مطلب دیگر این که سیم های خروجی پاور که به قطعات مختلف متصل میشود یک نکته دارد که برایتان شرح میدهم .  

 

یک کار اشتباه که اکثرا انجام میشود .... 

اگر به عنوان مثال یک هارد و یک دی وی دی رایتر دارید هیچ گاه این دو دستگاه را به یک سیم وصل نکنید .بعضا مشاهده میشود برای اینکه این دو قطعه نزدیک به هم هستند یک سیم را از پاور انتخاب کرده و به هر دو وسیله متصل میکنند تا سیستم از لحاظ سیم بندی مرتب شود .که این کار اشتباه است و باید برای هر دستگاه یک سیم از هارد را به آن اختصاص دهیم تا ولتاژ بهتری به قطعات برسد و سیستم روان تر کار کند. 

 پیروز و سر بلند باشید

نحوه صحیح نگهداری باطری های موبایل و لب تاب

مقدمه  

با توجه به رشد بی وقفه علم الکترونیک و استفاده زیاد از باطری در دستگاههای مختلف اولین مطلب خود را در زمینه باطری برایتان می نویسم . 

باطری ها انواع مختلف دارد و آخرین تکنولوژی در باطری های جدید نوع (لتیوم ایون ) است که به علت مزایای زیاد مورد استفاده خیلی از شرکتها قرار گرفته است. 

 ولی مواردی را برایتان ذکر میکنم که باعث میشو د عمر باطری شما بیشتر شود و مقدار نگه داشتن شارژ هم افزایش پیدا میکند. 

1. هنگام شارژ موبایل یا تبلت  دستگاه را  در وضعیت های مختلف قرار دهید یعنی یک بار در حالت ایستاده قرار دهید یک بار به پهلو به محلی تکیه دهید تا نسبت به جاذبه زمین در حالتهای مختلفی باشد 

چون باطری  (لیتیون ایون ) ذکر شده  مواد جامد و در خلال آن مایع غلیظ وجود دارد یکی از علل خرابی آن نحوه قرار گیری در هنگام شارژ و استفاده است .ما طبق عادت همیشه هنگام شارژ موبایل یا تبلت آن را به صورت عادی یعنی صفحه نمایش به سمت بالا قرار میدهیم و همین مسئله باعث میشود که مایع غلیظ در باطری به علت جاذبه زمین به سمت پایین رفته و باعث شود باطری ما آسیب ببیند چون این مایع باید در کل باطری پخش باشد و با توجه به این مطلب که هر فعالیت شیمیایی در گرما سریع تر اتفاق می افتد در هنگام شارژ چون باطری کمی گرم میشود آسیب جدی تری به باطری میرساند . و مطلب دیگر انکه هرگاه گوشی موبایل را در حالت  (استندبای ) محل کار  یا منزل به مدت طولانی (۲ الی ۳ ساعت) به صورت عادی روی میز قرار میدهیم باز هم جاذبه این مایع را به سمت پایین میبرد و باطری آسیب می بیند خصوصا در فصل گرما ومناطق گرمسیری  


 مطلب دیگر که باعث میشود باطری عمر بیشتری داشته باشد شارژ نمودن دستگاه در حالت خاموش است که بهترین عملکرد را دارد .  در این حالت از لحاظ الکترونیکی ( که بعلت طولانی بودن مطلب از توضیح آن صرف نظر میکنم )  استاندارد ترین حالت انتقال ولتاژ به باطری اتفاق می افتد. ولی این مطلب را هم باید اضافه کنم که خیلی از افراد دوست دارند همیشه تلفنشان روشن باشد که دلایل کاری میتواند باشد . 




 راه حل   

پس بهتر است هرگاه قصد شارژ باطری را دارید موبایل یا تبلت خود را در یک وضعیت متفاوت از بار قبلی قرار دهید تا باطری  سالم تری داشته باشید .و هرگاه دستگاه در حالت استند بای است و مدت زیادی با آن کاری ندارید بهتر است هر ۱ ساعت وضعیت ان را تغییر دهید . در ضمن این مسئله در رابطه با باطری لپتاپ هم صدق میکند البته هنگامی که با لپتاپ کار میکنید نمیتوانید این مسئله را رعایت کنید بهتر است دستگاه را خاموش کرده و با توجه به مطالب بالا عمل شارژ را انجام دهید .  

شارژ نمودن  موبایل تبلت و لپ تاپ در حالت خاموش بهتر از زمانی است که در حالت استندبای است چون مدار فرمان شارژر به درستی عمل میکند و بازدهی بهتری برای شما دارد .  

 

تعمیر باطری های خراب با فریزر  

اگر دیدید باطری موبایلتان یا لب تاپ دیگر شارژ نگه نمیدارد و به سرعت تخلیه میشود یک روش برای تعمیر وجود دارد که برایتان شرح میدهم  

باطری را در دستگاه قرار دهید و بگذارید تا انتها تخلیه کامل شود 

بعد ۱۰ عدد کیسه فریزر برداشته و کاملا دور باطری بپیچید(کیسه روی کیسه ) و با چسب شیشه ای دور آن را کاملا چسب زده تا هوا به داخل نفوذ نکند   

بعد آن را به مدت ۸ الی ۱۰ ساعت داخل فریزر گذاشته و بعد از آن از فریزر خارج کرده و به همان حالت چسب زده شده به مدت ۲ الی ۳ ساعت در فضای اطاق قرار دهید تا دمای آن با دمای اطاق برابر شود ( توضیح مهم اینکه بعد از خارج نمودن از فریزر چسب ها را باز نکنید چون باطری بخار میکند و شب نم روی آن بوجود می اید و باطری خراب میشود )   

بعد از گذشت مدت زمان ذکر شده چسبها را باز کرده و باطری را به دستگاه متصل کنید و بگذارید کاملا شارژ شود . و ترجیها با دستگاه کار نکنید و بگذارید در حالت خاموش باطری شارژ شود .

و دقت کنید تمام مراحل ذکر شده را به همان صورت که گفتم انجام دهید چون هر مطلب آن توضیح علمی دارد که تشریح آن خارج از حوصله شماست .پس همان طور که گفته شده عمل کنید . 

   

همیشه پیروز و سربلند باشید

یک مطلب

از این پس مطالب این وبلاگ را که شما مشاهده میکنید همگی را خودم نوشته و در اختیارتان قرار خواهم داد و هیچ گاه از جایی کپی نکرده و نمیکنم مگر مطلبی که لازم باشد استناد کنم ولی مطالب آموزشی همگی تجربه سالیان شخص خودم است .و استفاده شما عزیزان بادرج نام وبلاگ من  بلا مانع میباشد

امروز شروع کردم و تا ابد ادامه خواهم داد البته اگر زنده باشم ....

امروز با اشتیاق شروع کردم و به این کار ادامه خواهم داد آینده فرزندم را در پشتکار خودم میبینم امید دارم بتوانم وبلاگ خوبی را برایتان ایجاد کنم.همه برای هم مفید باشیم .این شعار من است